شكايت آسيب‌ديدگان مسكن مهر به كميسيون اصل۹۰ ارجاع شود

زلزله كرمانشاه باوجود آنكه بسياري از خانه ها را به زير خاك برد ولي انتقادهاي فراواني كه پيش از اين به وضعيت مسكن مهر مطرح شده و به دست فراموشي سپرده شده‌بود را از بستر خاك بيرون كشيد. وضعيت كيفي مسكن مهر انتظار نمي‌رفت كه از سطح كم‌نظيري برخوردار باشد، ولي اينكه حداقلي ها در آن رعايت مي‌شد بدون شك خواسته نا بحقي به نظر نمي رسد. زماني بي‌كفايتي‌هاي سازندگان، خود را بيش از پيش بر مردم نمايان كرد كه تصاوير مسكن مهر در كنار ساختمان‌هاي ديگر شهر كه به مراتب وضعيت بهتري داشتند و حتي از قدمت بيشتري نيز برخوردار بودند، مقايسه شد. در اينجا سوالي كه ذهن را مشغول مي‌كند اين است كه مردم آسيب ديده كه بيشتر، از قشر ضعيف جامعه هستند پس از آنكه تحت شرايطي دشوار خانه دار شدند حال كه سرپناه‌شان به‌علت بي‌برنامگي افراد از بين رفته آيا قابليت پيگيري مطالبه بحق خود را دارند؟ اگر استدلال برخي‌ها نسبت به اينكه زلزله از لحاظ قدرت بالا بوده پس چرا در برخي نقاط شهر، آسيب به منازل مردم بيشتر از نقاط ديگر بوده‌است؟
بي شك سوالاتي از اين دست ذهن مردم آسيب ديده را مشغول خواهدكرد كه نيازمند پاسخ مسئولان است. مردمي كه با هزار اميد، مبلغي را براي ساخت خانه‌اي كنار گذاشتند و زندگي‌شان را در فضاي جديد آغاز كردند، اكنون كه با يك بلاي طبيعي خود را بي سرپناه مي بينند آيا مي‌توانند به استيفاي حقوق‌شان اميدوار باشند؟
در همين راستا به سراغ بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد و عضو كميسيون اصل 90 رفتيم و نظر او را درباره وضعيت پرونده مهر جويا شديم و درباره وضعيت پيگيري مطالبات مردم از پيمانكاران غيرمسئول، از وي پرسيديم كه در ادامه، مشروح نظرات وي را در اين باره مي‌خوانيد.
امكان ارجاع شكايت ساكنين مسكن مهر به كميسيون اصل 90 وجود دارد؟


بله امكان پذير است. پيش از اين نيز پرونده مرتبط با مسكن مهر در كميسيون اصل 90 مجلس در جريان بود و در سه مقطع در مجلس روي آن كار شد.
چند ماه پيش گزارش بررسي ها نيز در مجلس قرائت شد. اما با توجه به رخدادهاي تازه و زلزله كرمانشاه تقاضا داديم كه دوباره پرونده به جريان بيفتد و مواردي كه باعث شد مسكن مهر هماني نباشد كه قرار بود به مردم تحويل داده شود، مورد بررسي كارشناسي قرار بگيرد.
طبق گزارشي كه درباره موارد كمي و كيفي مسكن مهر مطرح خواهدشد از مراجع ذي ربط و ارگان‌هاي مرتبط بي‌شك توضيح خواهيم خواست. در همين راستا نيز امروز، بنده و دكتر كواكبيان و جمعي از دوستان، طرح تحقيق و تفحص مسكن مهر را امضا و به هيات رييسه مجلس تقديم كرديم.
در گزارش هايي كه پيش از اين در مجلس قرائت شد، نسبت به وضعيت كيفي مسكن مهر هشدار داده‌نشد؟
بله در گزارش نسبت به واگذاري به پيمانكاران دست دوم اشاره شده‌بود. مي‌توان گفت كه گزارش كميسيون اصل 90، گزارشي كامل بود. به بنده اين فرصت را بدهيد كه با مطالعه دقيق‌تر پرونده، موارد مورد بحث را با دقت بيشتري از گزارش خدمت شما عرض كنم.
آيا حق پيگيري مطالبه و شكايت را مي توان براي صاحبان مسكن مهر مناطق زلزله زده قايل شد؟
بله مي توانند پيگيري كنند. كميسيون اصل 90، همان گونه كه مستحضر هستيد به طرز كار سه قوه نظارت دارد. بخشي از مشكلات اين پروژه نيز به طرز كار غلط قوه مجريه در ساخت، نظارت و واگذاري مسكن مهر باز مي‌گردد و در كميسيون، قابل پيگيري خواهدبود.
آيا كميسيون اصل 90، آخرين گزينه براي ورود به پرونده مسكن مهر خواهد بود؟
نمي توان گفت كه آخرين مرجع براي پيگيري، كميسيون اصل 90 است. آن بخش از مشكلات كه به طرز كار سه قوه اعم از عملكرد قوه مجريه برمي‌گردد، در كميسيون قابل پيگيري خواهدبود.